Nahrávání

 

Když spolu dva nemluví

Když spolu dva nemluví – a není řeč jen o párech, ale i o rodinných příslušnících, kamarádech, spolupracovnících. Asi jen málo z nás řeší hádku konstruktivní diskuzí s objektivním názorem a kvalitně podloženými argumenty. Často upadneme do pasti emocí, a buď se neovládneme a začneme křičet a hádat se, nebo naopak, utíkáme do mlčení. V každém případě je vždy pravda na naší straně.

Koučovací přístup

Není jednoduché se v hádce zastavit, zamyslet a na chvíli se objektivně podívat na partnera a jeho důvody sporu. Jedním z přístupů, který může pomoci vyřešit konfliktní situace, je koučovací přístup. Je to metoda, která poskytuje prostor pro uvědomění si vlastních emocí a také pro poslech a pochopení druhé strany. Místo toho, abychom se soustředili na minulé chyby a nedostatky, zaměřujeme se na budoucnost a hledáme společné řešení. Tento přístup nám umožňuje krok za krokem procházet konfliktem a hledat cestu k usmíření. Nikdy není pozdě řešit spor, dokonce ani ten, který již vygradoval a účastníci spolu dlouhodobě nemluví. Třeba i několik let.

Při koučování se nedíváme do minulosti, nehledíme na chyby, ať už své, nebo druhých, ale snažíme se objevit cestu, jak uchopit naši budoucnost. Jak moc pro nás znamená druhá strana sváru? Jak moc nás samotné tíží a omezuje nepochopení a pocit křivdy, který při vzpomínce na minulost hořkne v ústech?

Žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří

Možná se moudro našich babiček zdá v okamžiku hádky nesmyslné, nereálné, ale opak je pravdou. Odstup a objektivní zhodnocení situace je leckdy to nejlepší, co můžete udělat. A právě kouč nám může pomoci procházet tímto procesem. Sami můžeme projít krůček po krůčku a hledat cestu k usmíření a porozumění. Důležité je mít ochotu se na tuto cestu vydat, protože nepřekonaný konflikt v nás doslova hnije a tráví nás a naše okolí. Z banální hádky může vzrůst spor, který se táhne po generace. Ale i ten má naději, pokud jej chce alespoň jedna strana začít řešit.

A co bude dál?

Kouč může vystupovat i v roli mediátora, určitého „polštáře“ či „nárazníku,“ který zprostředkuje důstojnou a věcnou komunikaci. Důležité je, že se obě strany shodnou na tom, že chtějí problém řešit a chtějí i najít společné řešení.

Chcete hledat řešení? Jsem tu pro vás!

Přidej odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Požadovaná pole jsou označená *